Przejdź do treści

Smart Fire Protection

Często zadawane pytania...

Szanowny Kliencie, chcemy abyś poznał nasze usługi oraz podejście do ochrony przeciwpożarowej. Pytania i odpowiedzi, które znajdziesz poniżej dotyczą zarówno naszej firmy jak i usług, które świadczymy. Mamy nadzieję, że znajdziesz informacje dotyczące ważnych dla Ciebie kwestii. 

Współpraca ze Smart Fire Protection

Jesteśmy biurem projektowym w branży ochrony przeciwpożarowej. Zajmujemy się głównie opracowaniem dokumentacji tj. operaty przeciwpożarowe, ekspertyzy stanu ochrony przeciwpożarowej, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, projekty urządzeń przeciwpożarowych (SSP, oświetlenie awaryjne, oddymianie, przeciwpożarowy wyłącznik prądu, stałe urządzenia gaśnicze). Wydajemy także opinie techniczne dotyczące zagadnień tj. stacje ładowania samochodów elektrycznych, szacowania gęstości obciązenia ogniowego. Współpracujemy z biurami architektonicznymi przy opracowaniu warunków ochrony przeciwpożarowej do projektu budowlanego. Wykonujemy również komputerowe symulacje rozwoju pożaru CFD. Częścią naszej działalności jest również organizacja szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a także próbnych ewakuacji. 

90% dokumentacji wykonujemy własnymi siłami, bez usług podwykonawców. Nie mniej w naszym zespole nie posiadamy np. projektanta instalacji sanitarnych lub konstruktora. W takiej sytuacji korzystamy z usług zaufanych specjalistów. Tak jak napisano na poczatku większość projektów opracowujemy sami. 

Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź: to zależy. Opinię dotyczącą jednego zagadnienia np. możliwości lokalizacji punktu ładowania samochodów elektrycznych w garażu podziemnym jesteśmy w stanie opracować w 7 dni. Operat przeciwpożarowy dot. magazynowania odpadów palnych może pochłonąć od 21 do 45 dni. Najbardziej złożona dokumentacji w postaci ekspertyz stanu ochrony przeciwpożarowej może zajać nawet 60 dni. 

Tak. Standardowe zapisy w umowie udzielają Klientowi 24 miesięcznej gwarancji.

Zdecydowanie tak. Opracowaną przez nas dokumentację składamy w odpowiedniej Komendzie Wojewódzkiej, Powiatowej lub Miejskiej. Na bazie pełnomicnictwa reprezentujemy Klienta przez organem administracji publicznej. Wszystkie uwagi, wątpliwości wyjaśniamy w ramch podpisanej umowy. 

Po otrzymaniu zapytania ofertowego skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h. Następnie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych informacji do oszacowania kosztów projektu przygotujemy ofertę w ciągu kolejnych 24h. 

Operat przeciwpożarowy

Operat przeciwpożarowy jest dokumentem, który określa wymagania przeciwpożarowe jakie muszą spełniać obiekty budowlane lub ich części oraz inne miejsca (np. otwarte place składowe) przeznaczone do zbierania, magazynowania lub przetwarzania odpadów.  Operat przeciwpożarowy powinien się składać z części opisowej oraz graficznej. Powinien zostać napisany w sposób niebudzący wątpliwości w zakresie wymagań jakie powinny spełnić miejsca gdzie magazynowane są odpady. Co do zasady operat przeciwpożarowy stanowi opinię, która może być zarówno pozytywna jak i negatywna. W pierwszym przypadku operat potwierdza, że istniejące warunki ochrony przeciwpożarowej budynku, jego części lub innego miejsca są spełnione. W drugim przypadku operat powinien określić jakie czynności (inwestycje, zabiegi organizacyjne) powinny zostać podjęte aby dostosować miejsca magazynowania odpadów do obowiązujących przepisów. 

Operat przeciwpożarowy należy dołączyć do wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie odpadów oraz zezwolenia na przetwarzanie odpadów. 

Zlecając opracowanie operatu przeciwpożarowego firmie zewnętrznej należy w pierwszej kolejności ustalić kto jest organem właściwym do wydania pozwolenia/zezwolenia odpadpwego? Gdy organem właściwym jest Marszałek Województwa alboRegionalny Dyrektor Ochrony Środowiska – autorem operatu przeciwpożarowego powinien być Rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. W przypadku, gdy organem właściwym jest starosta (lub prezydent miasta w przypadku miast na prawach powiatu) – autorem operatu przeciwpożarowego powinien być inżynier pożarnictwa, magister inżynier pożarnictwa lub osoba posiadająca tytuł inżyniera oraz ukończone studia w zakresie inżynierii bezpieczeństwa pożarowego w Szkole Głównej Służby Pożarniczej (obecnie Akademii Pożarniczej). Oczywiście w drugim przypadku również autorem może zostac Rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. W naszym zespole dysponujemy osobami o ww. kwalifikacjach oraz doświadczeniu w opracowaniu dokumentacji. Potwierdzeniem są referencje wystawione przez zadowolonych Klientów. 

Opracowanie operatu przeciwpożarowego rozpoczynami od zebrania niezbędnych materiałów od osoby zlecającej, których wykaz został przedstawiony w pytaniu nr 4. Po otrzymaniu niezbędnych materiałów opracowanie operatu przeciwpożarowego trwa z reguły do 21 dni. Zdarzają się zarówno przypadku gdy operat przeciwpożarowy wykonujemy w terminie krótszym. Mamy świadomość, że powodzenie całego procesu uzyskiwania pozwolenia/zezwolenia odpadowego jest często uzależnione od opracowania i uzgodnienia operatu przeciwpożarowego. Występują również sytuacje, gdy opracowanie operatu przeciwpożarowego trwa dłużej, co ma miejsce w przypadku skomplikowanych instlacji oraz rozległych budynków przeznaczonych do magazynowania odpadów. Po opracowaniu operatu przeciwpożarowego następuje jego uzgodnienie z Komendantem Miejskim (Powiatowym) Państwowej Straży Pożarnej, co nie powinno trwać dłużej niż 30 dni.

Opracowanie operatu przeciwpożarowego nie jest wymagane jeżeli wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów oraz pozwolenie na wytwarzanie odpadów dotyczy wyłącznie odpadów niepalnych. W tym miejscu należy zaznaczyć, że odrębną kwestią jest uznanie odpadów za niepalne. Taką czynność mogą wykonać osoby posiadające stosowne kwalifikacje, co zostanie omówione w pytaniu nr 11. 

Na począku należy nadmienić, że niewyczerpujący wykaz odpadów niepalnych został umieszczony w załączniku nr 2a do Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2023 poz. 1587 ze zm.). Ja wskazano wyżej jest to otwarty katalog odpadów niepalnych. Za odpady niepalne mogą zostać uznane również odpady należące do kategorii innych niż wymienione w załączniku nr 2a do ww. ustawy, jeżeli nie mogą one brać udziału w procesie spalania (nie są zdolne do palenia się), a przez to nie mogą wpływać na rozwój pożaru oraz jego moc, w szczególności ze względu na sposób magazynowania lub składowania tych odpadów, ich skład chemiczny lub postać, niezależnie od przyjętych kodów odpadów. Należy poddać dokładnej analizie wykaz odpadów, który zostanie umieszczony w operacie przeciepożarowym. Zgodnie z powyższymi wymaganiami, nie kazdy odpad który w pierwszej fazie pożaru nie bierze w nim udziału może zostać uznany za niepalny. W sposób klarowny zostało wskazane, że odpad niepalny nie może brać udziału w procesie spalania, a przez to wpływać na rozwój pożaru. 

Zaleca się, aby kwestię uznania odpadów za niepalne powierzyć osobie posiadającej stosowne kwalifikacje oraz doświadczenie. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2023 poz. 1587 ze zm.) wskazuje, że osobamia takimi są: rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, inżynier pożarnictwa, magister inżynier bezpieczeństwa pożarowego lub inżynier, który ukończył studia w Szkole Głównej Służby Pożarniczej (obecnie Akademii Pożarniczej) studia w specjalności (zakresie) inżynierii bezpieczeństwa pożarowego. 

Ekspertyza techniczna stanu ochrony przeciwpożarowej

Opracowanie ekspertyzy stanu ochrony przeciwpożarowej zależy od stopnia skomplikowania obiektu i może trwać od miesiąca do dwóch w przypadku bardziej wymagających inwestycji. Uzgodnienie ekspertyzy w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego trwa do 30 dni. Wydanie postanowienia w sprawach szczególnie skomplikowanych trwa nawet do 60 dni. Termin uzgodnienia ekspertyzy w KW PSP jest niezależny od autorów opracowanej dokumentacji. 

Warunki ochrony przeciwpożarowej do projektu budowlanego

Aby maksymalnie wykorzystać możliwości i zoptymalizować projekt pod kątem ochrony przeciwpożarowej, należy zwrócić się do nas już na etapie planowania inwestycji. Współpraca biura projektowego bezpieczeństwa pożarowego z biurem architektonicznym od samego początku skutkuje uzyskaniem najbardziej korzystnych warunków ochrony przeciwpożarowej i uniknięciem zbędnych kosztów.

Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 marca 2023 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, instrukcję bezpieczeństwa pożarowego należy opracować dla obiektów bądź ich części stanowiących odrębne strefy pożarowe, przeznaczonych do wykonywania funkcji użyteczności publicznej, zamieszkania zbiorowego, produkcyjnych, magazynowych oraz inwentarskich, zapewniają
i wdrażają instrukcję bezpieczeństwa pożarowego.

Z zapisów tych wynika, że dla domów jednorodzinnych oraz bloków mieszkalnych nie jest konieczne opracowanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.